Přestaňte prokrastinovat! Díky lepším výsledkům se vám zvýší i sebevědomí.

Už jste někdy prokrastinovali? Prokrastinace je ve zkratce odkládání úkolů, do kterých se vám moc nechce. Kdo je bez viny, ať hodí kamenem. V tomto případě byste se ani v početném davu nemuseli bát rány. Prokrastinace je dnes velmi rozšířený jev. Proč tomu tak je?

Moderní doba prokrastinaci přeje

Nepříjemné úkoly tady s námi byly odnepaměti. Poslední dobou je ale jejich odkládání více než snadné. Místo důležitého telefonního hovoru můžete jít brouzdat na internet, scrolovat na sociálních sítích, promazávat si zprávy v telefonu, hrát počítačové hry… Je tak jednoduché vytrhnout se ze soustředění a místo plnění důležitého cíle se klidně dvě hodiny vkuse věnovat činnosti, která vám vlastně nepřináší žádný užitek. Následky takového chování na sebe nenechají dlouho čekat. Časový stres, vyčerpání, pocit méněcennosti, snížené sebevědomí. A přitom stačí tak málo. Znovu získat kontrolu nad sebou samým.

Jak se zbavit prokrastinace?

Dobrá zpráva na začátek. Můžete si za to sami. Proč je zrovna tahle věta tou dobrou zprávou? Protože když za něco můžete, máte to taky pod svou kontrolou. Dokážete tak změnit návyky a s prokrastinací jednoduše skoncovat. Pomůže vám k tomu několik kroků.

1. Rozdělte činnosti na dílčí úkoly

Za prokrastinací se totiž často skrývá obyčejný strach. Strach z toho, že nejste dost dobří a úkol nezvládnete. Když vás čeká například práce na diplomce, máte před sebou vizi veledíla o 60 stranách. Když ale napíšete 3 stránky denně, skoro nic to není, že? Za necelé 3 týdny máte diplomku hotovou. Nebo takové cvičení. Řekněme, že vaším cílem bude zacvičit si půlhodinku denně doma jógu. Možná budete celé dny onu cvičební „půlhodinku“ posouvat až na pozdní večer, kdy už se vám opravdu nebude chtít nic dělat. Co ale takhle naplánovat 2 jógové pozice na ráno, 2 na polední přestávku a 3 na večer? Výsledek bude stejný a žádné odkládání se nekoná.

2. Plánujte a zapisujte

Ještě lepších výsledků dosáhnete, když si budete své dílčí cíle zapisovat. Odškrtnuté kolonky v diáři vás budou motivovat k dosažení dalších met. A tím už se dostáváme ke zvyšování sebevědomí. Možná máte často pocit, že díky neustálému odkládání děláte tak nějak všechno a nic. To vám na sebedůvěře příliš nepřidá. Když ale potom vidíte své malé dokončené úspěchy, pomůže vám to uvědomit si, kolik jste toho už zvládli. A tohle nastavení vás potom povede k dalším úspěchům.

3. Odměňujte se

Ušetřený čas věnujte sami sobě. Udělejte si pohodu, kupte nějakou drobnost, dopřejte si chvíli nerušeného klidu. Tím upevníte správné návyky a rozdělíte svůj čas na efektivní práci a zasloužený odpočinek.

Tyto 3 jednoduché kroky vám pomohou zefektivnit čas věnovaný práci, dosáhnout vytyčených cílů a zvýšit sebevědomí. Riziko prokrastinace na vás sice v dnešním světě číhá doslova na každém rohu. Vy ale ve svém úsilí vytrvejte. Odměnou vám bude spokojenější život s minimem stresu a spoustou hmatatelných výsledků.